Behandeleffecten
Door middel van ROM meten wij het effect van onze behandelingen te meten. Met de resultaten kunnen wij de kwaliteit van onze behandelingen verbeteren.
Uw ervaring als cliënt staat hierin centraal. Met behulp van vragenlijsten die door u worden ingevuld, onderzoeken we of uw psychische klachten gedurende behandeling afnemen. Maar ook wat de invloed van de behandeling is op uw dagelijks functioneren en kwaliteit van leven. Het afnemen van deze vragenlijsten noemen we ROM, wat staat voor Routine Outcome Monitoring.
Welke doelen heeft deze ROM meting?
- Doel is verbetering van de kwaliteit van uw behandeling. ROM biedt u en uw behandelaar informatie over de effectiviteit van uw behandeling. Door regelmatig te kijken naar hoe het met u gaat kunnen we beter in de gaten te houden of de behandeling op de goede weg zit.
- Tweede doel is dat we door het verzamelen van ROM-metingen van alle cliënten inzicht krijgen in de kwaliteit van onze zorg. Wij streven ernaar om de behandeling en behandelprogramma’s zo effectief mogelijk te maken. De input van cliënten is daarbij erg belangrijk.
- Ook verzekeraars willen graag weten hoe effectief onze behandelingen zijn. Relevante gegevens van cliënten sturen we daarom naar Stichting Benchmark GGz (SBG). Dit is een onafhankelijk kenniscentrum dat verschillende ggz-instellingen met elkaar vergelijkt. Door die vergelijking weten we wat we van elkaar kunnen leren en daarmee kunnen we de totale zorg in Nederland te verbeteren. SBG werkt uiteraard conform de privacywetgeving. Uw gegevens worden veilig en vergrendeld opgeslagen.
- Een laatste doel is dat ROM-metingen gebruikt kunnen worden voor wetenschappelijk onderzoek. Door wetenschappelijk onderzoek komen we nog meer te weten over psychische problemen en behandelingen waardoor we deze in de toekomst kunnen verbeteren.
Werkwijze:
ROM wordt bij elke cliënt aan het begin en einde van de behandeling afgenomen U of uw behandelaar kan ervoor kiezen ROM vaker af te nemen. Hoe ROM in de praktijk werkt kan verschillen. Het kan zijn dat uw behandelaar regelmatig een vragenlijst over u invult. Hij of zij zal u in een gesprek een aantal vragen stellen en in een volgend gesprek de scores van de vragenlijst met u bespreken.
Het kan ook zijn dat u wordt gevraagd zelf vragenlijsten in te vullen. Meestal kan dit digitaal, in een computer op de afdeling of thuis via een internetlink.
Dit alles gebeurt uiteraard in een beveiligde omgeving. Na het invullen bespreekt uw behandelaar de scores met u. De scores worden ook vergeleken met eerdere metingen. Zo kunnen we uw vooruitgang in de gaten houden. Vaak wordt de nabespreking van ROM gecombineerd met een behandelevaluatie: uw behandelaar bespreekt met u hoe de behandeling gaat, welke doelen zijn bereikt en waar de behandeling zich vervolgens op moet richten.
Indien u bezwaar heeft tegen ROM laat het uw behandelaar weten.
Naast het regelmatig afnemen van ROM meten we de tevredenheid van onze cliënten door aan het einde van de behandeling een link te sturen.
Via deze link kunt u geheel anoniem uw ervaring achterlaten. Tevens wordt u gevraagd de CQI in te vullen en te retourneren.
Met behulp van de CQ-Index wordt de kwaliteit van zorg vanuit cliëntenperspectief in kaart gebracht. Het is een gestandaardiseerde methodiek om ervaringen van cliënten te meten en te analyseren. Met behulp van wetenschappelijk gevalideerde vragenlijsten wordt achterhaalt wat cliënten belangrijk vinden in de zorg en wat hun ervaringen zijn met betrekking tot de dienstverlening. Door het systematisch toepassen van de CQ-Index, worden ervaringen van cliënten met de zorg op een betrouwbare, eenduidige manier gemeten en openbaar gemaakt.
In de CQI-vragenlijsten komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals wachttijd, informatievoorziening, afspraken over de zorg, bereikbaarheid, bejegening en privacy, deskundigheid en welzijn van cliënten.